irritatie-detail

SWAT’s grootste web-irritaties

SWAT is gek op internet. Van het bouwen van complexe websites tot het zelf even snel online bestellen van het avondeten. We zijn bijna continu online en lijken er geen genoeg van te krijgen. Hoewel… tijdens het bezoeken van bepaalde websites lopen de frustraties hoog op. Terwijl wij ons inzetten voor optimaal functionerende, gebruiksvriendelijke websites lijken anderen een tegengestelde missie te hebben. Vandaar nu hier: onze grootste web-irritaties!

Opdringerige reclames
Met stip op nummer 1! En dan helemaal van die paginavullende, interactieve, klikforcerende advertenties (a.k.a. lightbox-advertenties). Ook stijgt onze bloeddruk bij flashy banners, pop-ups en commercials die ongevraagd op vol volume van start gaan. 

Kerstbomen: teveel van alles
Schreeuwende koppen in alle kleuren, bewegende beelden in uiteenlopende grootte en tekst extra benadrukt met bold, cursief, onderstrepingen en highlights (en dan het liefst allemaal tegelijk). Nee, wij zijn blij met vele opmaakmogelijkheden, maar zitten niet op een demonstratie te wachten. Voor een prettig websiteverblijf pleiten wij dan ook voor websites met consistente lettertypes en vaste kop- en afbeeldingformaten. En natuurlijk voldoende witruimte. 

Tip: laat ons niet beginnen over pagina’s met te lichte tekst op te donkere achtergronden en ouderwetse tabelachtige indelingen met info in mini-lettertjes… 

Zoeken naar (n)iets
Bij een bezoek aan een site gaan wij doelgericht te werk. Hebben we de gewenste informatie na enkele kliks nog niet gevonden, dan verlangen wij naar een logischer ingedeelde website. Ongemerkt schuift onze muis dan al richting de adresbalk voor een nieuwe zoekopdracht. 

Op websites met foutmeldingen, niet-werkende links en zoekmachines en (nooit eindigende) ‘under construction’-mededelingen is dat niet het geval. Dan weten we niet hoe snel we een nieuwe url kunnen intoetsen.

Luisterend naar onze buitenlandse collega zijn er voor anderstaligen nog meer frustraties. Hoe irritant zou het zijn als je na tientallen minuten en heel wat vertalingsopdrachten eindelijk het Nederlandse online formulier hebt ingevuld om vervolgens de Engelse boodschap ‘Form expired’ te krijgen!? Misschien moeten we ons niet zo druk maken en gewoon wat langer de tijd nemen voor onze website-bezoekjes (maar dan wel eerst de sluitingstijd van de formulieren verlengen) ;-) 
 
 

Laatste nieuws